torsdag 1. april 2010

Dag 18: Er vi blitt kulturelle?

De andre tok vin til maten i går kveld, mens jeg tok Cola. Hva som er sunnest strides de lærde om. Men, uansett, alle våknet morgenfriske til frokost. Sayre var faktisk et pent sted, og hotellet vårt lå vakkert til på en liten høyde før byen.

Vi hadde venneråd i går kveld som nevnt, og vi var enige om at etter 41 mil på 2 dager, var tidspunktet kommet for å roe litt ned. Vi ligger jo foran skjemaet, og det er ingen vits å komme til Chicago lenge før flyet går heller. Så vi ble enige om å dele de 20 milene til Oklahoma på 2 dager. Det var også opprinnelige planen, men siden vi syklet litt lenger i går, ble det altså 20 mil til Oklahoma og ikke 23-24 som planlagt på forhånd.

Været er aldeles strålende, nesten for bra skal det etter hvert vise seg. Vårt første delmål er Elk City, snaut 3 mil unna. I dag starter vi med kort med en gang, sola varmer allerede godt. Det blåser en del, med ganske gunstig retning ennå. Akkurat i det vi ruller inn i Elk har både Dag og jeg punktert. De andre kaller oss punkteringsgutta, siden vi har punktert aller mest. De mener vi slurver med vedlikeholdet på kvelden!

I Elk går vi inn på det nasjonale Route 66 Museet. Det er en kjent sak at verken jeg eller Vidar er de store museumfantastene, men det lar vi oss ikke merke med. Vi turer inn i samlet flokk, 25 $ for alle 5. Ikke noe å si på det. Vi ser først film om hvordan den amerikanske drømmen om å cruise rundt øst/vest og nord/sør med sin nyinnkjøpte Caddilac, Buick, Corvette eller et annet digert beist ble gjort mulig gjennom utbygging av et sammenhengende, statlig veinett. Route 66 ble etablert som begrep i 1926, og er den mest kjente av alle riksveiene som ble bygget. Hele Route 66 hadde faktisk fast dekke i 1938. Storhetstiden var på 50-og 60-tallet. Men kapasiteten ble raskt for liten på disse veiene og interstate-veisystemet ble påbegynt i 1956, initiert av Eisenhower. Det er disse vi refererer til hele tiden som I-40 i vårt tilfelle, og som har fulgt oss helt fra Los Angeles. De kjennetegnes av 2 filer i hver retning og med en stor grasslette mellom. Museet viser ellers de flotte, gamle bilene som ble brukt på den tiden og hvordan servicenæringen var organisert (autentiske oppstillinger av gamle hus, med inventar etc.). Det var også en stor utstilling av gamle landbruksmaskiner.

Vandringen tar ca. 1,5 time, og vi har et stykke arbeid igjen før vi kan ta fri for dagen. Men nå har vinden økt betydelig på og kommer skrått fra siden, og etter hvert rett fra siden. I tillegg er det blitt uutholdelig varmt. Vi snakket om den stekende Texas-solen i går, men Oklahoma-solen oppleves verre (eller bedre om man vil, hvis man skulle ligget på stranda). Det er 34 grader i skyggen, og vi får ikke i oss nok drikke. Det er faktisk akkurat nå varmest i hele USA her vi er. Og vinden tørker oss ut. Så vi sliter ørlite etter hvert.

Vi raster i veikanten, og jeg og Vidar legger et pledd på bakken og soler oss mens Jon Erik tilbereder lunsj. Nesten hver lastebil tuter på oss, de tror nok det er et par smellvakre damer som ligger der. Men mest sannsynlig er alle lastebilsjåførene i USA damer. De andre mener vi skal snu oss på ryggen, da vil det nok bli slutt på tutingen.

Vi sliter oss opp til Clinton. Terrenget har nå blitt ganske annerledes enn det vi har hatt på mesteparten av turen. Vi har jo syklet gjennom ørkenlandskap og i 2000 meters høyde helt siden Rialto og til vi startet på platået ved Caprock i Texas. Ganske brunt, sand/grus, nesten ingen trær, så godt som ikke elver og vann og relativt flatt bortsett fra stigningene opp mot fjellpartier. Og langt mellom tettstedene, og generelt lite folk. Men etter hvert nå i Oklahoma er det mye mer bakker opp og ned, det er vann, elver og mer trær. Åkrene står fint mange steder, antakelig høsthvete, og løvet er i ferd med å sprette ut. Og tettstedene er litt større og det er generelt mer liv.

Det mer kuperte terrenget tar på i denne varmen. På en bensinstasjon på en høyde ligger vi som slakt rundt inngangspartiet, med en liter Cola hver. Vi får i oss alt for lite væske, vi orker ikke å få i oss nok av den lunkne sportsdrikken og vinden tørker oss ut. Dette er ikke så lurt. Her må det tiltak til i morgen hvis vi skal komme oss videre.

Vi slår leir i Weatherford, etter 11,5 mil sykling. Helt ok dagsetappe likevel altså. Vi spiser på en Chinarestaurant, og drikker og drikker uten å trenge noe toalett. I morgen må vi bare drikke mer underveis hvis varmen fortsetter. Men vinden kan volde oss alvorlig trøbbel, det er spådd vind helt opp i 80 km/t i kasta og rett fra siden. Vi må stå tidlig opp i morgen for å rekke fram til Oklahoma City før thunderstormen som er spådd når oss igjen.

Et idyllisk vann

Interstateveiene ser slik ut vanligvis, her i-40

Ikke rart vi blir tutet på?

En typisk bil som amerikanerne cruiset rundt på riksveiene med på 60-tallet (Studebacker, for de bilinteresserte)

Vidar er optimist, men det er nok før start

Dag har punktert, og får hjelp av en medisinmann til å skifte dekk

For den som fortsatt er i tvil, vi er i Oklahoma

Akkurat her ligner terrenget på det vi har syklet i lenge, men i Oklahoma skifter det gradvis karakter til mer ups and down, mer grønt og mer vann

Veivokter Dag på sin nyinnkjøpte veihøvel

Her ser vi grønn åker, trær som blomstrer og rødt fjell i Oklahoma. All jorda her er rød for øvrig

Museumsgjengen, klar for en kulturell opplevelse i Elk City og det nasjonale Route 66 museet. Dag er mest interessert i bananen sin. Enten spiser han bananer, eller så er det rosiner (han tenker recovery hele tiden). Han blir nok sponset av Sun Maid på neste tur.

The lonesome riders

Se veien som fortsetter i bakgrunnen. Noen ganger er det best å se på baken til ham foran

1. Fy søren som jeg misunner dere nå!Her laver snøen ned med filler store som mandariner!Fint bilde av dere utafor museet!Syns dere ser ut som en gjeng 20 åringer!Tror jammen dere har fått nye kropper og?Ha en fortreffelig påske.Husk å få med litt av påskens budskap underveis!Hils til alle.Fruen

2. Høres ut som en artig tur,Kanskje noe ensformig landskap til tider. Med mye ørken og øde plasser. Høres ut som det er varmt nå. PS! leste i dag i VG om store flomødeleggelser i USA, men fikk ikke med meg hvor, neppe der dere er høres det ut som..Er på påskefjellet hvor vi har hatt to dager med møkkavær. Send gjerne det været hit til oss.Det blir vel mindre fjell nå framover og nok mer grønt ja dess nærmere Chicago dere kommer og snart er dere vel ved Missisippi Missouri og ville jeg tro..God tur videre...Hilsen Geir

3. 20 åringer var vel og ta litt i Synnøve. Synes det høres ut som de snart er klare for gamlehjemmet. My syting og klaging over varme osv.Jeg sykler gjerne i 30 varmegrader jeg,istedet for det møkkaværet vi har her nå. He he

4. PS Hilsen Geir den forrige kommentaren.

5. Hallo! Wow, for en opplevelse, tenk hvilke minner å ha i ettertid! Veldig fin og informativt sammendrag, artig!! Ha en fortsatt fin tur og God Påske! Keep on!! Mvh. Benthe, BJO.

6. Slike gutter det vil gamle Norge ha...
    Det minner meg litt om en tur jeg hadde på sykkel fra Trondheim til Oslo i fordums tid. Dagsetappene var 9.38 mil pr dag.
    God tur videre, jeg skal følge dere nå. Takk til Glåmdalen som viste vei!

7. Nå begynner det å bli kvalitet over solingsvilja! Men tror fortsatt jeg er brunere enn dere altså..

Ser ut som en fryktelig fin tur, mye finere enn å male kjøkkenvinduer på Reierstad..

8. Hallo
    Vi likte alle å høre det med 20-åringer. Selvfølelsen steg enda noen hakk....
    Og ja, vi får med påskebudskapet, selv om det ikke er påskemarsipan i butikkene her...
    Du har helt rett Geir, det blir med frodig for hver dag nå, og tror vi er ferdig med fjellene (har ikke sett etter så nøye)
    Ja, burde vel ikke klaget over varmen, med det været jeg ser det er i gamlelandet nå. Blir nok ikke tid til soling på en stund er jeg redd, og blir vel mindre varmt antakelig nærmere Chicago

9. Og fortsatt god påske til alle som følger oss!

10. Ikke rart folk tuter når dere ligger sånn å blender de. God tur videre!

11. På med bikini og parykken da blir det "æ"ksjen.Tenk på deres medmennesker før dere kaster klærne.Var ikke avtalen at dere ikke skulle stå fram før de nye kroppene var klare.Mangler det litt?Båttur i T-storm?Ja da håper jeg vi får se bilde av Asbjørn,som blir sjøsyk når Danskeferga legger til land!Ha en hyggelig frikveld.Blir nok godt for sjåføren som har sittet på rompa i 3 uker.Blir det for ille for han,får dere sette han på sykkeln.He he